Karadeniz Halk Müziği

+ Yorum Gönder
Her Telden ve Halk Oyunları - Dans Bölümünden Karadeniz Halk Müziği ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    xRockİnGirLx
    Süper Moderator
    Reklam

    Karadeniz Halk Müziği

    Reklam



    Karadeniz Halk Müziği

    Forum Alev
    KARADENİZ HALK MÜZİĞİ:
    Karadeniz türküleri tümüyle halk müziğinin özelliklerini gösteren bu türün en belirgin özelliği, oyuna eşlik amacıyla üretilmiş olmalarıdır.Türü belirleyen en önemli öğe, 7/16, 7/8, 5/8� lik düzümlerin kullanılmış olmasıdır. Bunun yanında karadeniz kemençesi ve tulum zurna bu türü belirleyen çalgısal öğelerdir. Seslendirme sırasında kullanılan ağız ve özellikle bağlama türü çalgılarla oluşturulan karadeniz tezenesi� de denilen tavır, türü oluşturan diğer öğelerdir.

    Karadeniz halk müziğinin en önemli 2 çalgısı kemençe ve tulumdur.

    TULUM: Üflemeli sazlar grubundandır.Çoğunlukla Doğu karadeniz de ( Rize, Artvin, Bayburt, Gümüşhane ) ve Trakya Bölgesi� nde kullanılan çift sesli bir halk çalgısıdır.Tulum horonların vazgeçilmez halk çalgısıdır. Tokum tulum, zurna diyede bilinir. Tulum oğlak derisinden yapılır.Kollarından birine çok 5 delikli çifte takılır. Derinin ayak tarafıda tahta boru ile kapatılır ki buna lülük adı verilir. Sanatçı buradan tulumun içine hava depo eder.Tuluma rapdedilen çiftenin her iki kamışında da 5� er delik vardır. Bunlar aynı ses ( ünisondur), ancak tulum çalmaya başladığında çift sesli bir müzik duyulur.ön ayağa beş perdeli kamış eklenir, arka ayak kısmına ise sipsi adı verilen ağızlık takılır.Melodi sipsi kısmında çalınır. Böylece uyumlu bir ezgi ortaya çıkar.

    KEMENÇE: Doğu karadeniz bölgesinin yaygın sazıdır. Genellikle tek olarak çalınır. Ritmi kemençeyi çalan kişi, yayı ile tutar. Elde çalındığı için ayrı bir kabiliyet ister.
    Aynı anda çift ses çıkaran özelliği vardır. Üç telli olup şu kısımlarda meydana gelmiştir:
    a) Sap

    b) Gövde

    c) Eşik

    Yay ile çalınır, yörede çalgıların çoğu, ezgiye sözleri ile katılır.Mani tarzındaki türküler ve atma türküler bitmek bilmez. Aynı ezgi ile pek çok maniler söylenir. Yörede hiciv sanatı çok yaygındır.( Ay, G 1999: s: 147-148 )

    Deniz, hamsi, ve mısır ekmeği Karadeniz Bölgesi� ni sembolize ederler. Buna kemençeyi de ekleyebiliriz.Trabzonda bağlama da yaygındır.Aşık havaları, Emrah, Kerem, Sümmani, Aşık Ömer� den deyişler, uzun havalar, Karşılıklı deyiş söyleme gelenekleri vardır. Yönin � atma türküleri �, dörtlüklerden kurulu atma türküleri, dörtlüklerle başlayıp ikililerle süren atma türküleri, üçlüklerden kurulu atma türküleri, ikiliklerden kurulu atma türküleri olmak üzere dörde ayrılmaktadır.Kadın horonlarında def, fincan, erkek oyunlarında ise davul, zil, zurna çalındığı görülmektedir.Kadın horonları erkek horonları kadar hızlı değildir.

    Giresun� un halk çalgıları, kemençe, davul, zurnadır. � Giresun Karşılaması� ve �Metelik�, yörede yaygın olarak oynanan iki oyundur. Yörede �tamzara� bir uzun hava türüdür.İç kısımlarda horondan halaya doğru geçilmektedir.

    �Halay, kafkas,horon� tütü oyunların görüldüğü Ordu� da �Ordu Karşılaması�
    �Metelik� karakteristik iki oyundur.Bazı köylerde oyunlar karışık olarak oynanmaktadır.Yöre çalgıları davul, zurna, kemençe ve kavaldır.yrılık ve hasret türkülerinede rastlanmaktadır.Özellikle fındık toplama zamanlarında söylenen manili türküler, yöre müziğine ayrı bir güzellik vermektedir.

    Rize� de manili söylenen türkülere � Karşılama türküleri, atma türküler, karşıberi, türkü, kesme türkü� denmektedir. Kemençenin yanında tulum da kullanılır. Horonlar kadın erkek ayrı oynanmaktadır.

    Horon ve bar türü oyunların görüldüğ Artvin�de tulum kullanılır. Oyunların bir kısmı türkülüdür.Erkek oyunları canlı ve hareketlidir. Oyunlara davul, zurna, garmon, mey, çerkez mızıkası, akordeon eşlik eder.Uzun havalara pek rastlanmaz.

    Samsun� da � karşılama, halay, horon� türü oyunlar görülür. Gümüşhane� de ise � bar, ve horon � türü oyunlar görülmektedir. � Mehmet Turan barı, Sarıkız, Köstek, Sarhoş Barı� tanınmışlarıdır. Erkek ve kadın barlarıda vardır. Arları Erzurum barlarına göre daha hareketli ve yumuşaktır. Oyunlarda el çırpmak, oyuna çoşkunluk vermek içindir.Yörenin � Şiran Semahı� ünlüdür.( Ay, G 1999: s:171- 172 )

    alıntıdır.




  2. 2
    Ziyaretçi

    Cevap: Karadeniz Halk Müziği

    Reklam



    teşekkürler ama bir dahakine daha iyi bir bilgi verirseniz(detaylı)daha iyi olur.ama yinede çok teşekkürler.







  3. 3
    Ziyaretçi
    Çok tesekkür ederim sayenizde 100 aldım







+ Yorum Gönder
karadeniz halk müziği,  karadeniz halk müzikleri,  karadeniz bölgesi müzik türleri,  karadeniz bölgesi türk halk müziği ,  karadeniz türk halk müziği
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 5 kişi