Neleri Yiyip İçebiliriz

+ Yorum Gönder
2. Sayfa BirinciBirinci 12
İslami Konular ve İslami Sorular - Cevaplar Bölümünden Neleri Yiyip İçebiliriz ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 13
    ENGİN
    Özel Üye
    Reklam

    --->: Neleri Yiyip İçebiliriz

    Reklam



    Çeşitli sual ve cevaplar
    Sual: Sirke bozulup şarap olur mu?
    CEVAP
    Olmaz.

    Sual: Pekmez zamanla şarap haline gelir mi?
    CEVAP
    Gelmez.

    Sual: Yiyecekler ve gıdalar içinde gelatin diye bir madde bulunuyor, çokları bunun genel olarak domuzdan geldiğini bildiriyor. Bu doğru mu? Yani gelatin bulunan yiyeceklerden uzak durmak mı gerek?
    CEVAP
    Dinimizde ölçü vardır. Yenilen gıdada domuz yağı olduğu kesin olarak bilinmiyorsa yiyip içmekte mahzur yoktur.

    Sual: Yemek kaplarını kapalı mı tutmak lazım?
    CEVAP
    Gece hiçbir yemeği açık bırakmamalıdır! Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Yiyecek-içecek kaplarını kapatın, yılda bir gece veba iner, kapanmayan kapların içine düşer. Kapayacak şey bulunmazsa, Besmele ile bir çubuğu üstüne koyun.) [Müslim]

    Her zaman tertipli, düzenli olmak, temizliğe riayet etmek çok iyi olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Kap kacağı yıkamak, evi temiz tutmak, zenginliğe sebeb olur.) [Hatib]

    Sual: Haşhaşlı ekmek yemek günah mıdır?
    CEVAP
    Günah değildir. Çöreklere konan, haşhaşın tohumudur. Tohumu yağlı bir maddedir, içinde afyon yoktur. Tohumundan, yağ da çıkarılır. Yağında da, posasında da afyon yoktur. Haşhaşın afyon kısmı kapsülünde olur. Bu kısmı da zeten çöreklere konmaz.

    Sual: Nezle olunca burnum tıkanıyor. Alkollü ilacın buharını teneffüs caiz mi?
    CEVAP
    Alkolsüzü yoksa, alkollüsünü ilaç olarak kullanmak caizdir.

    Sual: Kakao likörü bulunan çikolatayı yemek caiz midir?
    CEVAP
    Likör, meyve, alkol ve esans karışımından yapılan bir içkidir. Yurtdışından gelen likörlü şeker ve çikolatalar vardır. Bunları yemek caiz değildir. Fakat kakao likörü, likör karışmış kakao değildir. Kavrulmuş kakao çekirdeğinin öğütülerek akıcı hale getirilmiş şeklidir. İçinde alkol yoktur. Türkiye�de, kelimeler üzerinde kavram [mefhum] kargaşası vardır. Birçok kelime yerinde kullanılmıyor. Mesela (Mucize yarattı) diyorlar. Mucize peygamberlerden başkası için kullanılmaz. Yaratmak da sadece Allah�a mahsustur. Yanlış kelime kullanmaktan sakınmalıdır!

    Sual: Hanımlar toplanıyor, kitap okuyor, sohbet ediyoruz. Beyinin rızası yok iken, kendi malını ikram eden kadının davetine gidilir mi?
    CEVAP
    Kendi malından verdiğine göre gitmekte mahzur yoktur.

    Sual: Kuş veya başka hayvan şeklinde pasta yapmak caiz midir?
    CEVAP
    Hayır. Mubahlarda da dine uymakta hayır-bereket vardır.

    Sual: Bir arkadaş, başka yerdeki arkadaşına vermem için bir kutu çikolata verdi. Yolda çikolataların yarısını yedim. Varınca, çikolataların yarısını yediğimi söyleyip helalleştim. Habersiz yediğim için günah oldu mu?
    CEVAP
    Emanete hıyanet etmişsiniz. Helalleşmeden ölebilirdiniz de. Fakat helalleştiğinize göre, sadece mekruh olur. (Hindiyye)

    Sual: Sigara az içince günah olmayınca, bazı otlar var onlar günah olur mu diyorlar, eroinin daha hafifi imiş?
    CEVAP
    Eroin hafif değil, çok kuvvetli uyuşturucudur. Sarhoş etmeyen otları yemekte mahzur yok. Sarhoş edenleri de sarhoş etmeyecek kadar yemek caizdir.

    Sual: Portakal, elma gibi meyvelerin kabuğunda alkol olduğuna göre kabuklarından reçel yapmak caiz mi?
    CEVAP
    Alkol teşekkül etmeyen olgun bir meyve yoktur. Ekmekde de alkol vardır. Dinimiz bunlara izin vermiştir. Dinin yasak ettiği alkol içilmez.

    Sual: Bir hoca, (Bulaşıkları sabaha bırakmak günahtır, fakirliğe sebeptir. Çünkü yarın yaparım diyenler helak olur buyuruluyor) dedi. Doğru mu?
    CEVAP
    İmkan varsa her işi zamanında yapmak, yarına bırakmamak iyi olur. Fakat bulaşıkları sabaha bırakmak günah değildir. (Yarın yaparım diyen helak oldu) hadis-i şerifi, tevbe gibi, farz olan ibadetlerle ilgilidir. Yoksa bulaşık yıkamakla ilgili değildir. Fakirliğe sebep olanlar arasında bulaşıkları geç yıkamak diye bir şey yoktur. Hadis-i şerifte, fakirliğe sebep olanlar sayılırken (Çanağı ve çömleği, yıkamadan yemek koymak. Kapkacağı, örtüsüz bırakmak) buyuruluyor. Bulaşıkları sabah yıkayıp temiz olarak konunca mahzuru olmaz. Yemeklerin üstünü açık koymak da uygun değildir. Buzdolabına konunca açık konmamış olur. Yahut örtecek bir şey bulamayan besmele ile bir çubuk bile koysa caizdir.

    Sual: Çok et yemek kalbi karartırmış. Ölçüsü ne bunun?
    CEVAP
    Devamlı kırk gün yenirse çok yenmiş olur.

    Sual: Ağız kokusu olmasın diye sakız çiğnenebilir mi?
    CEVAP
    Evet çiğnenebilir.

    Sual: Et üstündeki kan başka ete bulaşırsa necis olur mu?
    CEVAP
    Hayır. Akan kan necistir. Akmayan, etteki kan necis olmaz.

    Sual: Mentollü mendilde alkol var mı?
    CEVAP
    Yoktur.

    Sual: Yumurtayı yıkamadan kaynatmak, tavaya kırmak caiz mi?
    CEVAP
    Evet. Yıkamak efdaldir.

    Sual: İçkili lokanta sahibinin hediye ettiği yemeği yemek caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir. Çünkü malının çoğu haram değildir.

    Sual: Kokmuş et necis mi?
    CEVAP
    Değildir.

    Sual: Yetiştirme yurdu personeli, yurdun yemeğini yiyebilir mi?
    CEVAP
    Yiyebilir. Yetimin velisi onun malından yiyebilir.

    Sual: Şifa âyetlerinin fotokopisini suya koyup, suyu içmek caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Mülci ikrah ile şarap içmeyen günaha girer mi?
    CEVAP
    Caizliğini bilmeyen, içmeyip öldürülürse şehiddir.

    Sual: İthal peynirleri yemek caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Abdest alıp musluktan su içmek, abdestten artan suyu içmek gibi şifa mı?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Bölünmeden mirastan gelen hediyeyi yemek caiz mi?
    CEVAP
    Hayır.

    Sual: Muhallebinin üstüne dökülen ince gümüşü yemek caiz mi?
    CEVAP
    Zarar vermeyen şeyi yemek caizdir. Zarar veriyorsa caiz olmaz.

    Sual: (Ben yokken masamın üstündeki şekerden alın) diyorum. ¤¤¤ürmeleri caiz mi?
    CEVAP
    Orada yemeleri caizdir. ¤¤¤ürmeleri caiz değildir.

    Sual: Eşit para ile yiyecek alıp beraber yemek caiz mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Çaldığı sütü içtikten sonra, tazmin etse, helal olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Kırlarda akarsular, ırmaklar üstü açık olarak akıyor. Bu sular içilir mi, böyle sular ile abdest alınır mı?
    CEVAP
    İçine necaset karışmıyorsa üstünün açık olmasının mahzuru olmaz. Genelde akarsu pis olmaz. Hadis-i şerifte, (Rengi, tadı ve kokusu değişmeyen su temizdir, necis değildir) buyuruluyor. (Dürer)

    Sual: Kesin izin vereceğini bilinen kişinin malını yemek caiz mi?
    CEVAP
    Caiz. Ama suizanna sebep olacak şeyden uzak durmalı

    Sual: Uşur vermeyen akrabanın, yemeğini yemek caiz mi?
    CEVAP
    Fitneye, harama sebep olmamak için caizdir.

    Sual: Zemzem ile çay pişirmek mekruh mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Turşunun içine olgun üzüm salkımı koymak caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir. Ekmek hamuruna maya koymaya benziyor.

    Sual: Beş arkadaş bir odada çalışıyoruz. Sigara içmeyen içenden rahatsız oluyor. Sigara içme yasağı konulsa, içen rahatsız oluyor. Sigaradan hasta olan bile oluyor. Ne yapmak lazımdır?
    CEVAP
    Zarara mani olmak tercih olunur.

    Sual: Bir yerel gazetede şu haber vardı: (Sebzelerin dibine koymak üzere, foseptik çukura gidiyor, lağım suyunu doldurup geliyoruz.)
    İnsan pisliğini gübre olarak kullanmak ve böyle sulanmış sebzeleri yemek caiz midir?
    CEVAP
    İnsan necasetini yalnız başına kullanmak caiz değildir. Toprak veya başka şeyle karışık satmak ve kullanmak caizdir. İnsan veya hayvan necaseti ile sulanmış sebzeleri yıkayıp yemek caizdir. Lağım suyu ile sulanmış sebzeleri yemek caiz değildir. (S. Ebediyye)
    ForumAlev --->: Neleri Yiyip İçebiliriz

  2. 14
    ENGİN
    Özel Üye
    Zekat-ı şer'i ne demektir?
    Sual: Tam İlmihal'de (Zekat-ı şer'i, ihtiyari ve zaruri olmak üzere ikiye ayrılır) deniyor. Burada zekat ne anlama geliyor? İhtiyari ve zarurisi nasıl oluyor?
    CEVAP
    Zekat kelime olarak, bereket, artış, temizlik, taharet gibi anlamlara gelir. Bildiğimiz zekat da malı kirden temizlemek oluyor. Zekat kelimesinin buradaki manası, evcil veya yabani hayvanları dine uygun şekilde öldürerek temiz hale [yenilecek veya başka şekilde istifade edilecek hâle] getirmek demektir. Mesela boğarak, şişleyerek, elektrik verilerek öldürülen kuzunun eti yenmez, leş olur.

    İhtiyari zekat, deveyi ve diğer evcil hayvanları dine uygun şekilde kesmek demektir. Yani kendi ihtiyarımızla [isteğimizle] hayvanı yatırıp dine uygun şekilde kesiyoruz.

    Zaruri zekat, av hayvanlarını dine uygun şekilde yarala¤¤¤¤¤ öldürmek demektir. Av hayvanlarını mesela bir aslanı kulağından tutarak yere yatırıp kesemeyiz. Onu ancak silahla öldürebiliriz. Onun için buna zaruri zekat deniyor.

    Zekat-ı şer�i ile [dine uygun şekilde] öldürülen hayvan temiz olur. Yani evcil hayvan besmele çekerek kesilmişse, av hayvanına mermi besmele ile atılmışsa, av köpeği tazı, ava besmele ile gönderilmişse, öldürülen hayvanı yemek helal olur.

    Zekat-ı şer�i ile öldürülen hayvan, yenilmesi helal olan geyik, tavşan, keklik gibi hayvanlardan ise yenir, yenmesi helal olmayan, tilki, sansar, aslan gibi hayvanlardan ise, başka suretle istifade edilir.







  3. 15
    ENGİN
    Özel Üye
    Alkollü gazozlar
    Sual: Bazı kuruluşlar, bazı gazoz ve kolalarda alkol olduğunu tespit etmiştir. Alkolün damlası da haram olduğuna göre, böyle meşrubatları içmek haram değil midir?
    CEVAP
    Son zamanlarda yoğun bir şekilde, Tunus, Mısır gibi ülkelerde, Müslümanlar hakkında çeşitli şekilde karalayıcı bir kampanya ve saldırı furyası başlatılmıştır. Özellikle Tunus�da polis, sokaktaki kadınların eşarbını başından almaktadır. Mısır�da kola içmenin haram olduğuna dair haberler gelmektedir.

    Gazozlardaki alkol yeni değildir. Bunu belli bir zamana getirmeleri maksatlıdır. Gayeleri, (Bakın Müslümanlar meşrubat bile içmiyorlar) yaygarasını yaygınlaştırmak, bu vesile ile (İşte Müslümanlık budur, bakın Müslümanlar ne hale gelmiş) dedirtmek. Belki de bazı provokatörler çıkıp, (Alkollü gazozlara hayır) sloganı ile, protestolar yapabilirler. Müslümanlar bu fitneye, Müslümanlığın kötülenmesine alet olmamalıdır.

    Şarap, rakı gibi alkollü içkilerin damlası da haramdır. Fakat içki olarak değil de, başka sebeplerle bulunan alkoller bu hükme dahil değildir.

    Birkaç örnek verelim:
    1- Taze sirkelerde alkol bulunduğu kesin olarak tespit edilmiştir. Ama bu alkollü bir içecek olmayıp sirke olduğu için, içilmesi haram edilmemiştir. Şaraptan yapılan sirkenin fazileti hadis-i şeriflerle de övülmüştür.

    2- Hamurda, dolayısıyla ekmeklerde de alkol olduğu da bugün kesin olarak tespit edilmiştir. Ama Peygamber efendimiz ekmek yemeyi yasaklamamıştır.

    3- Portakal ve diğer meyvelerdeki alkol oranı gazozdakilerden az değildir. Bu da kesin olarak tespit edilmiştir. Ama dinimiz, içinde alkol olduğu halde meyve yemeyi, haram kılmamıştır.

    4- İlaçları ve kokuları ıslah için, içlerine konulan necis mayiler [alkol gibi sıvılar] affedilmiştir. (İslam Ahlakı, Ey Oğul İlmihali kısmı)

    5- S. Ebediyye�de diyor ki: Şafii�de, necis sıvıyı [mesela alkolü], ilaç ve ıtriyat ıslahı için kullanmak affedilmiştir. (Mezahib-i erbea, El-mafüvat)

    6- Necis olan sıvı, mesela ispirto, ilaç, koku gibi şeylere karıştırılınca, karışım temiz olur. Bunun için, tentürdiyot ve kolonya, hanefide temizdir. (İslam Ahlakı)

    [Kolonya, tentürdiyot içilmez ama, elbiseye dökülünce temizlemeden onunla namaz kılmak caizdir. Temizlemek elbette evladır.]

    7- Necis yağlar sabun yapılınca, şarap sirkeye dönünce temiz olur. Bütün kimyasal değişmeler böyledir. (Redd-ül muhtar, Tahtavi, Menahic-ül-ibad, S. Ebediyye)

    Gazoz meselesini merhum hocamıza da sormuştum. Hocamız, din âlimi olmanın yanında kimya ilmini de iyi bilen bir kimyagerdi. (Esansı alkolde eritip gazozlara koyuyorlar. İçmek caiz mi?) diye sual etmiştim. Bir kavle göre içmenin caiz olduğunu, ahir zamanda zayıf kaville bile amel etmenin, kuvvetli kavil ile amel etmek gibi sahih olduğunu bildirmişlerdi. İçine esans konan meşrubatların, kolaların hemen hepsinde az da olsa, alkol mevcuttur. Gazoz gibi bu tür meşrubatlarda esansı eritmek için kullanılan bu alkol affedilmiştir; böyle meşrubatları içmek caizdir.







  4. 16
    ENGİN
    Özel Üye
    Komşunun sarkan meyveleri
    Sual: Komşunun bahçesindeki ağacın bizim bahçeye sarkan dallarındaki meyvelerden ve yere düşenlerden yemek caiz olur mu?
    CEVAP
    Caiz olmaz.
    Ağaçtan herkesin geçtiği sokağa düşmüş ise, ceviz gibi çürümeyenleri, sahibinin izin verdiği biliniyorsa, yemek caiz olur. Kiraz gibi çürüyecek meyve ise, sahibinin yasak ettiği bilinmedikçe alıp yenilebilir. Alıp, evine ¤¤¤ürmek caiz değildir.

  5. 17
    Rebiulevvel
    Üye
    Teşekkürler Emeğinize Sağlık.

+ Yorum Gönder
2. Sayfa BirinciBirinci 12
5 üzerinden | Toplam : 0 kişi