ATI RADEON 9700 Donanım İnceleme

+ Yorum Gönder
Tanıtım ve İzlenim Ve Donanım İnceleme Bölümünden ATI RADEON 9700 Donanım İnceleme ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    InKusTe
    Usta Üye
    Reklam

    ATI RADEON 9700 Donanım İnceleme

    Reklam



    ATI RADEON 9700 Donanım İnceleme

    Forum Alev
    nVidia gibi 3d hızlandırıcı piyasasında en yükseklerde oynayan, bilgili ve en iyi olmak için yeterli kaynaklara sahip firmanın dışındaki firmaların yeni video çipleri her zaman çok ilgi çeker. Elbette ki Kanadalı ATI'den ve onların uzun süredir beklenen R300 çipinden, yani Radeon 9700'den bahsediyoruz.

    ATI, nVidia'nın NV30'un çıkışına bir kaç ay kala, oluşan boşluğu kullanarak liderlik pozisyonunu kaptı. Her ne kadar bir ürünün kaliteli olması için ilk ihtiyacınız grafik çipin bir numara olması olsa da, iyi sürücülere, güzel hazırlanmış satış kampanyasına ve alıcıları kendisine çekecek bir fiyat gerekmekte. Hepimiz biliyoruz ki (ya da biliyor olmalıyız ki) ATI bu gerekliliklerin hepsini yerine getirmiştir bugüne kadar (önceki çiplerinin bazılarını saymazsak), iyi bilinen düşük fiyat politikalarıyla da birlikte liderlik şansını kaçırmayacaklarını umuyoruz.

    ATI'nin son zamanlarda çıkardığı chipset'lerin arasında en çok ilgi çekeni Geforce Ti 4600'ün üstesinden geleceği iddia edilen (ve iddiaları doğrulayan) Radeon 9700 oldu. Yine de, değişik platformlarda test edilmedikçe bundan tam olarak emin olamayız, çünkü Matrox'ta da yaşandığı gibi bu testler gerçekleri tam olarak garanti etmiyorlar.





    ATI yeni çipi duyurmasına rağmen, henüz tam olarak özelliklerini açıklamadı. Burada toplayabildiğimiz kesin bilgileri vereceğiz size. R300'ün dışında R250 ve NV30 (nvidia)'un ve eski Radeon 8500'ün özelliklerini de ekledik (nv30'un özellikleri daha kesinleşmedi bu yüzden tam tepki vermenize gerek yok).



  2. 2
    InKusTe
    Usta Üye

    --->: ATI RADEON 9700 Donanım İnceleme

    Reklam





    Bu özellikler de yeni R300 çipinin çok yüksek potansiyellerini gösteriyor. 110 milyondan fazla transistorü 0.15 mikron teknolojisiyle bir çipe yerleştirmek garip gözüküyor. Fakat ATI yaptığına göre AMD'nin ClawHammer işlemcisinden yüzlerce pin daha büyük bir chip görürsek şaşırmamalıyız. Senenin sonuna kadar, dünyadaki çip üretiminin büyük bir kısmı daha yüksek hız ve daha küçük cpu'lara izin veren 0.13µ teknolojisine geçecek. ATI'nin buna geçmesi nVidia'nın NV35'i kışa doğru çıkarma planları nedeniyle o zamana kadar sürebilir. Bu arada ATI'nin yeni çipinin en ilginç özelliklerinden biri de ekstra güce ihtiyaç duyacak olması (cdrom gibi) demek ki 40W yetmiyor.

    Charisma Motoru III: R300'deki yeni T&L ünitesi. 325 milyon üçgen/saniye'ye kadar çizim yapabiliyor (Ti4600 gibi değil, o zoru zoruna 136 milyon yapabiliyordu). Bu yüzden kaygılanmayın, R300'le çok yüksek poligonlu oyunlarda hiçbir sorun yaşamazsınız.

    Smoothvision 2.0: FSAA'nın Multisampling teknolojisi üzerine kurulduğu bu sistem, R300 çipinin görüntü kalitesini kartın kaynaklarını çekmeden arttıran kendine has önemli özelliklerinden biri. Multisampling, çoklu geçiş yapmadan her gereksiz pixelin "Z" değerlerini karşılaştırarak ve renklerinin orta değerini hesaplayarak işini yapıyor. Bu işlem Z Buffer'a erişimini hızlandırırken, Hyper Z III yükleme esnasındaki önhafıza bant genişliğini sıkıştırarak azaltıyor. Smootvision 2.0 AntiAliasing x2, x4 ve x6'yı destekliyor.







  3. 3
    InKusTe
    Usta Üye
    HyperZ III: HyperZ teknolojisinin yeni jenerasyonu, Z- Buffer performansını arttıran ve hafıza bant genişliğini koruyan birçok tekniği bir araya getiriyor. 4 ana elemandan meydana geliyor:
    • Hierarchical-Z - pixelleri kontrol edip, görünmeyen pixellerin renderlenmemesini sağlıyor.
    • Early-Z - Hyper Z II'ye ilave olarak, alınan verimi maksimize ediyor.
    • Z-Compression - Z-Buffer'daki veriyi sıkıştırarak hafıza bant genişliğini koruyor.
    • Fast Z-Clear - Z-Buffer'daki hızlandırılmış görüntüyü çabucak boşaltarak, Z-Buffer'ı diğer görüntü için hazır hale getiriyor.

    ATI HyperZ'deki bütün gelişimleri henüz açıklamadı, fakat performansın %50 artacağı söyleniyor. Emin olabileceğimiz, Radeon 8500'le karşılaştırınca, daha yüksek hızdaki bir kartın HyperZ III'ün de hızını arttıracağı.

    Truform 2.0: Bu teknoloji grafiklerin resim gerçekçiliğinde görünmesini sağlıyor. Truform motoru, aslında, nesnelerin "üçgen"lerindaki düz yüzeyleri bükerek ve ışıklandırmayı iyileştirerek daha doğal görünebilmelerini sağlayan DirectX N - Patches teknolojisine yapılmış bir donanım uygulaması. Truform'un esas olayı eski oyunlarda bile gözlemlenebilecek dikkat çekici efektleri.

    Truform teknolojisi sonuç olarak nesnelerin dış hatlarındeki eğimlerinin düzgünce görünebilmesi. Yeni versiyon, uyarlanabilen mozaik donatımını getiriyor. Bu şekilde kameraya yakın objeler daha detaylı olacak ve bump mappingin benzeri olan "displacement maps" çok daha gerçekci ve detaylı olacak.

    Smartshaders 2.0: Programlanabilir pixel ve vertex shaderlarının ikinci nesli artık daha güçlü ve daha esnek. DirectX 9, R300'de minnettarlıkla karşıladığı Pixel ve Vertex Shader 2.0 desteğine ihtiyaç duyuyor.

    Vertex Shaders 1024'e kadar talimatı bir dönüşte gerçekleştirebilecek (şu ana kadar 128/dönüştü bu sayı) ve R300'ün bu işi yapabilmek için GEFORCE 4'ün iki katı fazla olan 4 paralel ünitesi var. Bu yolla R300 1 vertex/clock yapabilir - ki bu da çok sayıda triangle/saniye demek. Pixel Shader'lar da "floating point color" adında çok daha detaylı ışıklandırmaya izin veren önemli bir fonksiyona sahipler. 160 talimata kadar uzayabilen scriptlerle çalışabiliyorlar ve 16 texture/döngü'ye çıkabiliyorlar (DOOM III 5 yada 6 textures/pass'a ihtiyaç duyacak).

    Videoshader: Video yakalama gerçek zamanlı röprodüksiyon'u geliştirerek pixel shader'ları kullanan yeni bir teknoloji. Bu teknoloji TV OUT'taki TV ve DVD görüntülerini iyileştirebilir (ATI bu konudaki uzmanlığını biliyoruz) ve video edit için kullanılacak değişik filter'ların uygulanımında kullanılabilir. Bunlarla birlikte, deblocking denen özelliği sayesinde videolardaki kare karışımı ortadan kalkıyor, net bir video görüntüsü çıkıyor ortaya.

    Hydravision: R300'ün iki tane 400 MHz'lik RAM DAC'i (CRT monitörleri için) ve 165MHz'lik TDMS transmitter'ı (digital düz ekranlar için) var, böylece 2 ekran üzerinde eş zamanlı görüntülemeyi destekliyor. TV out da NTSC/PAL/SECAM Standardlarını destekliyor ve 1024x768'e kadar çıkabiliyor.

    Sonunda. ATI'nin yeni Radeon 9700 çipinin nelere kadir olduğunu göstermek için birkaç resim vermenin zamanı geldi.







  4. 4
    InKusTe
    Usta Üye
    İlk görüntü kükreyen bir ayıdan, daha önce hiç kullanılmamış teknolojiler kullanılarak yapılmış. Ayı fantastik ve canlı görünüyor, ve postu da iyi görünüyor... post gibi.




    Bu resim ise dönen bir araba ve yansıyan ışıkları ile çevreyi gösteren bir demodan. Bu demo ışık yansımasını ve yayılımını simüle eden DirectX 9 pixel shader'larını kullanıyor. Aynı zamanda da çok titiz renderlemenin neler yapabileceğini gösteriyor (demodan sadece bir resim ekledik):




    Bu iki görüntü de yine bir demodan. Ne diyebiliriz ki? 8 tane renkli küçük cam topun ortasında büyük ve renksiz bir cam top mermer bir sütunun üstünde duruyorlar bir ormanın ortasında. Işık demetleri kamera dönerken yapraklardan ve dallardan geçiyor. Her top ışığı farklı derecelerde kırıyor, ve ekran sürreal gözüküyor. Eğer gelecek oyunlar böyle görüneceklerse, TV kanallarının nal bile toplayamayacaklarını düşünmek elde değil. Çok dinamik olan "floating point color" imajlarını kullanarak gerçek ışık suni bir ışık nesnesine kaydediliyor:





  5. 5
    InKusTe
    Usta Üye
    Bütün bunlar güzel de, taktığımızda Radeon 9700 nasıl davranacak? Sadece birkaç kişi bu kartı test edebildi - dolayısıla da oldukça az benchmark sonucu var her yerde. Bütün test sonuçlarının ortak olduğu tek bir nokta varsa, bu da ATI Radeon 9700'ün şu anki en güçlü olan GEFORCE 4 Ti4600'e %54'e kadar fark. Radeon asıl farkını yüsek resolutionlarda (yüksek'den kasıt 1280*1024 üstü oluyor) ve özellikte FSAA ve Anisotropic Filtering açıkken gösteriyor.












  6. 6
    InKusTe
    Usta Üye




    Bu kart hakkındaki ilk 3DmarkSE testi ise tomshardware.com'da yayınlandı ve o testte GeForce 4 Ti4600 11.400 puan alırken, Radeon 9700 14.000 puan aldı. Bütün bunlarla birlikte performans için başka ne kaldı ki söyleyecek?

    ATI'nin nVidia'nın pozisyonunu alt edeceği zaman gelmişe benziyor ve umut ediyorum ki daha önceki Radeon sürücülerinden daha iyi sürücüler çıkarırlar. Hareket sırası nVidia'da, NV30'da. Bu chip piyasalara Eylül'de $350 - $450 arasında bir fiyatla düşebilir. En hızlı kart için çok mu fazla? Size kalmış...


    Ek 1: ATI mükemmel bir flash koymuş Radeon 9700'ün yapabildiklerini göstermek için. Buradan bakılabilir. Bakmanızı çok çok tavsiye ederim.

    Ek 2: Radeon 9700'ün spesifikasyonlarına ise yine ATI'nin resmi sitesinden bakabilirsiniz (desteklenen işletim sistemlerine dikkat!).

+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi