Kızgın Bir Anımda Şu İşi Yapmam Diye Ahd Ettim Kefaret Vermem Gerekirmi

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Kızgın Bir Anımda Şu İşi Yapmam Diye Ahd Ettim Kefaret Vermem Gerekirmi ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Kızgın Bir Anımda Şu İşi Yapmam Diye Ahd Ettim Kefaret Vermem Gerekirmi





  2. 2
    Ensar
    Özel Üye





    Cevap: Ant vermek ve kefaret
    Sual: Tam İlmihal’de diyor ki:
    (Yanından geçerken, kalkmak isteyene, (Allah aşkına) veya (Allah için) kalkma dese, o da dinlemeyip kalksa, söyleyene bir şey lazım gelmez ama, ötekinin Allahü teâlânın ismine saygı göstermesi, ant verilen işi yapmaması lazımdır Bir işe başlamak için ant verirse, yemin olur Öteki yapmazsa, ant verenin kefaret vermesi lazım olur)
    Burada ant verilen işi yapmamanın saygısızlık olduğu anlaşılıyor Ama son cümlede, ant verenin niye kefaret vermesi gerekiyor?
    CEVAP
    Birinci cümlede, zaruret olmadıkça, mubah bir iş için, Allah aşkına şunu yapma denince yapmamak gerekir Ama dine aykırı bir iş için yapmak gerekmez Mesela, (Allah aşkına bir bardak bira iç) denilse, içmek gerekmez, içmek haram olur

    Son cümlenin açıklaması ise şöyledir:
    Biri, arkadaşına, “Allah'a ant içiyorum, bu akşam sana ilmihal okutacağım” dese, arkadaşı da okumasa, veya ”Allah hakkı için bu akşam sana çay içireceğim” dese, öteki de çay içmese, sözünde durmadığı için, dediklerini yaptırmadığı için, ant verenin yemin kefareti vermesi gerekir


    Yalan yere yemin etmek
    Sual: Eşimle aramın bozulmaması için yalan yere yemin etmek caiz olur mu?
    CEVAP
    Karı-kocanın arasını düzeltmek için yalan söylemek caiz ise de, yalan yere yemin etmek caiz olmaz Zaruret olunca da, yalan yere yemin etmek caiz olmaz Zaruret olunca tariz söylemek, yani iki manalı kelime söyleyip yemin edilir Bir hadis-i şerif meali:
    (Yalan yere yemin etmek, büyük günahtır) [T Muhammediyye]

    Doğru olarak da olsa, çok yemin etmek uygun değildir Allahü teâlânın ismine ve yemine kıymet verilmemiş olur Şarkılarda, türkülerde, eğlencelerde yemin etmek de böyle günah olur


    Üçünüzle de konuşmayacağım
    Sual: Üç kişiye, (vallahi üçünüzle de konuşmayacağım) diye yemin eden kimse, birisi ile konuşunca yemin kefareti vermesi gerekir mi? Üçü ile konuşursa üç yemin kefareti mi verir?
    CEVAP
    Biri ile konuşunca kefaret gerekmez Üçü ile konuşunca bir yemin kefareti verir

    Bu konuda, Redd-ül-muhtar kitabındaki ifadeler şöyledir:

    Bir kimse, bir topluluğa hitaben, (Vallahi ben sizlerle konuşmam) dese, o kimselerin hepsiyle konuşmadıkça yemini bozulmaz

    Bir kimse (dört kitaptan beriyim) dese, bu bir tek yemindir Keza (Kur'andan, Zebur'dan, Tevrat'tan, İncil'den beriyim) dese, yine bir tek yemin olur Bir kimse (Kur'an-ı kerim'den beriyim, Tevrat'tan beriyim, İncil'den beriyim, Zebur'dan beriyim) dese bu dört yemin olur Bu cins meselelerde beri olma ifadesi, ne zaman müteaddit olursa, kefaret de müteaddit olur, beri olma ifadesi bir olduğu takdirde, kefaret de bir olur

    (Falan ve filan ile konuşmak bana haram olsun) veya (Vallahi falan ve filan ile konuşmayacağım) diye yemin edildiğinde de, sahih olan kavle göre, o iki kimseden yalnız birisiyle konuşulsa, yemin bozulmuş olmaz Ancak o iki kimseden her biriyle konuşulmamaya niyet edilirse, bu takdirde onlardan biriyle konuşulduğunda yemin bozulmuş olur Çünkü yemin eden şahıs, o iki kimseden her biriyle konuşmamaya niyet etmekle, hükmü kendi aleyhine şiddetlendirmiştir

    Bir kimse, (Zeyd ile yahut Amr ve Bekir ile konuşmayacağım) diye yemin etse, Zeyd ile yahut Amr ve Bekir ile konuşursa, yemini bozulur Yemin eden kimse yalnız Amr yahut yalnız Bekir ile konuşsa, diğeriyle konuşmadıkça yemini bozulmaz Aksine, yani (Zeyd ve Amr ile yahut Bekir ile konuşmayacağım) diye yemin etse, bu takdirde Bekir ile konuşursa yahut Zeyd ve Amr ile konuşursa, yemini bozulur

    Bir kimse (Filan ve falan ile konuşmak bana haram olsun) diye yemin etse bunlardan biriyle konuşursa yemini bozulur Keza, (Bağdat halkıyla konuşmak bana haram olsun) diye yemin eden kimse, Bağdat halkından biriyle konuşursa yemini bozulur

    (Vallahi, ne falan ve ne de filan ile konuşurum) denilse iki yemin olmuş olup, herhangi biriyle konuşulsa yemin bozulmuş ve kefaret icap etmiş olur

    Buna göre:
    1- Vallahi üçünüzle de konuşmayacağım diye yemin ederse, üçüyle de konuşmadıkça yemini bozulmaz Üçüyle konuşup da yemini bozulunca, bir yemin kefareti verir

    2- Vallahi üçünüzle de konuşmayacağım diye yemin ederken, her biri ile, ayrı ayrı konuşmamaya niyet ederse, biriyle de konuşsa yemini bozulmuş olur Bir yemin kefareti verir Sonra diğerleriyle konuşsa da, başka kefaret vermesi gerekmez

    3- Üçüyle konuşmak bana haram olsun diye niyet ederse, biriyle de konuşsa yemini bozulmuş olur Bir yemin kefareti verir Sonra ötekiyle konuşunca, başka kefaret gerekmez

    4- Ahmet ve Mehmet ile konuşmam diye yemin edince, ikisiyle de konuşmadıkça yemini bozulmaz İkisiyle konuşup da, yemini bozulunca, bir yemin kefareti verir

    5- Ne Ahmet ile ve de ne Mehmet ile konuşurum diye yemin ederse, iki yemin olmuş olur Herhangi biri ile konuşulursa, yemin bozulur ve kefaret icap eder Sonra diğeriyle konuşulsa, diğer yemin de bozulmuş olur ve onun için de kefaret vermek gerekir


    Yemin kefareti için
    Sual: Yemin kefareti için, bir fakiri on gün doyurmak yerine, on fakire, o değerde, eczacı ilaç, konfeksiyoncu havlu, kasap et, bakkal pirinç, kuyumcu altın, kitapçı din kitabı verse, yemin kefareti yerine gelmiş olur mu?
    CEVAP
    Evet, yemin kefareti yerine gelir O mesleği yapanların, illa ticaretini yaptığı maldan vermesi gerekmez Kuyumcu pirinç verebildiği gibi, bakkal da altın verebilir Kitap satmayan da, din kitabı verebilir Doğru din kitabı verirse, ayrıca farz olan ilim yayma sevabı da hâsıl olur Yemin kefaretlerinde doğru yazılmış yani nakli esas alan din kitabı vermeyi tercih etmelidir Hakikat Kitabevi’nin yayınları, ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarından tercüme edilmiş, nakli esas alan eserlerdir


    Sorularla İslami Editör








+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi