Cumhuriyet dönemi müzik devrimleri

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Cumhuriyet dönemi müzik devrimleri ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1

  2. 2
    Aytu
    Bayan Üye





    Cevap: Atatürk’le birlikte yada O’nun düşündüğü biçimiyle çağdaş-ulusal-evrensel (çoksesli) boyutlu bir kimlik temeline oturtulan Türk müziğinin, birbirlerini bütünleyen bu üç temel vazgeçilmez ölçütün ve Atatürk dinamizminin ve (kültür-müzik) düşüncesinin yapılanması altında geleceği belirlenmiştir.

    “Mustafa Kemal’in amacı, yüzyıllardır horlanmış, dışlanmış, zorla ezilip sindirilmiş Anadolu Türk halkını bin an önce ulus bilincine ve kişiliğine kavuşturmaktır. Bunun için de, Türkçülük düşüncesinin, öncelikle Osmanlıcılık gibi, İslamcı Türkçülük gibi, Turancılık gibi çağdışı niteliklerinden arındırılması gerektiğini düşünmektedir.

    Gökalp, “halk müziğini Batı müziğiyle birleştirmek”ten söz ederken; Atatürk, “Ulusal müziğimizi… işlemek” der.

    Atatürk, Batı’nın “müziğinin” değil, “müzikçiliğinin alınması üzerinde durur.
    Diğer bir deyişle dışarıdan “yol, yönetim, teknik araç-gereç” almaktadır. Çünkü “ürün” içeride kendi yurdumuzda oluşacaktır.

    Dolayısıyla Atatürk’ün, bilimsel olarak da izlenebileceği üzere, “Ziya Gökalp’la fikir birliğinde olduğunu” söylemek, “güçtür, gereksizdir”.

    Atatürk’e özgü dinamik hamleler, Türkiye Cumhuriyeti kurulur kurulmaz, Türk ulusunun kurallaşmış durağanlığından bir an önce sıyrılıp çıkabilmesi yolunda temel ilkeleri ortaya koymuş; bilimde, kültürde ve sanatta ulaşılmak istenen hedeflerin belirleyicisi olmuştur.

    Atatürk’ün düşünce ve eylemlerinde, Fransız devriminin büyük etkisi vardır. O’nun düşüncelerinde ve gerçekleştirdiği Türk devriminin temellerinde, bir Descartes akılcılığının (rasyonalizm) ve bir Auguste Comte olguculuğunun (pozitivizm) izleri görülmektedir. Özgürlük anlayışının temelinde ise, doğal haklar kavramına dayanan Jean-Jacques Rousseau bulunmaktadır.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi