Vitaminler hangi hastalıklara yararlıdır

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Vitaminler hangi hastalıklara yararlıdır ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Vitaminler hangi hastalıklara yararlıdır





  2. 2
    Gülcan
    Usta Üye





    Cevap: vitaminler hangi hastalıklara yararlıdır

    A vitamini eksikliği;

    gece körlüğüne, göz bozukluklarına, cilt sorunlarına neden olur. Bağışıklık sistemi zayıflar ve vücut enfeksiyonlara karşı savunmasız kalır.



    A vitamini fazlalığı ise baş ağrısına, mide bulantısına, kusmaya, iştah kaybına, saç dökülmesine, saç kuruluğuna, eklem ağrılarına ve karaciğer bozukluklarına neden olabilir.



    A vitamini içeren besinler;



    A vitamini hazır besin maddesi olarak karaciğerde ve hayvansal gıdalarda bulunur.

    Balıkyağı, süt ve yumurta bol miktarda A vitamini içerir.



    A vitamininin pro-vitamin şekli havuç, kabak, biber, brokoli gibi yeşil sebzelerde ve sarı meyvelerde bulunur.



    Vitaminlerin vücudunuza faydaları saymakla bitmez, ancak siz yine de önce doktorumuza kulak verin ve vitamin kullanırken dikkat edilecekleri öğrenin.



    B1 Vitamini;

    B1 vitamini tiamin adıyla da bilinir. B grubu vitaminler arasında ilk keşfedilendir.

    Isı ve ışığa karşı duyarlı olan B1 vitamini suda erir. Vücutta depolanmaz, fazlası idrar yoluyla atılır ve diğer B grubu vitaminlerle alınırsa daha etkili olur.



    Faydaları
    •Şeker hastalığını önler.
    •Alyuvarların oluşumunda önemli rol oynar.
    •Merkezi sinir sisteminin korunmasına yardımcıdır.
    •Sinirsel hastalıkları önler.
    •Zihni açar, hafızayı güçlendirir.
    •Sindirimi düzenler.
    •Vücuda alınan karbonhidratların enerjiye dönüşmesini sağlar.
    •Doku sertleşmesini önler.
    •Kan dolaşımını düzenler.
    •Sigara ve alkolün olumsuz etkilerinin giderilmesinde rol alır.
    •Damar sertliğini önler.

    B1 vitamini günlük olarak en az 1 mg alınmalıdır. Alkol kullanımında vücuttaki B1 vitamini azalır.

    Vücutta B1 vitamininin eksikliği yorgunluk, depresyon, zihin bulanıklığı, göz sorunları, kas krampları, iştahsızlık, sindirim bozukluğu, kabızlık, baş ağrısı ve ödeme neden olabilir.



    B1 vitamini eksikliği ile alkol kullanımı ciddi bir beyin hastalığı olan Wernicke-Korsakoff Sendromu’na neden olabilir.

    B1 vitamini vücutta uzun süre eksik olursa merkezi sinir sistemini yıkan Beriberi hastalığı oluşur.

    B1 vitamini kaynakları

    Sebze, meyve, süt ve süt ürünleri, rafine edilmiş tahıl, et, balık, pirinç kabuğu, ayçekirdeği, bira mayası, buğday başağı, kuru fasulye, yumurta, deniz ürünleri, kepek ve bezelye bol miktarda B1 vitamini içeren besinlerdir.



    Vitaminlerin vücudunuza faydaları saymakla bitmez, ancak siz yine de önce doktorumuza kulak verin ve vitamin kullanırken dikkat edilecekleri öğrenin.



    B2 Vitamini;

    B2 vitamini riboflavin adıyla da bilinir. Suda eriyen bir vitamin çeşididir ve vücutta depolanmaz. Işığa karşı hassas, ısıya karşı dayanıklıdır.
    Bazı bağırsak bakterileri tarafından da az miktarda üretilebilir. Bu nedenle günlük B2 vitamininin alınmadığı durumlarda da eksiklik belirtisi görülmez.
    Faydaları
    •Enerji üretimine yardım eder.
    •Sinir sistemini korur.
    •Göz sağlığına iyi gelir.
    •Cildi korur.
    •Büyüme ve gelişmede önemli rolü vardır.
    •Migren tedavisinde yardımcıdır.
    •Enfeksiyon ve yanık tedavilerinde kullanılır.
    •Mide ve karaciğer hastalıklarına iyi gelir.
    •Vücuttaki asit oranını düzenler.
    •Solunum sisteminin çalışmasında yardımcı rol alır.
    •Saç ve tırnak sağlığına iyi gelir.

    Günde en az 1.5 mg B2 vitamini alınmalıdır.

    B2 vitamini eksikliği genellikle alkol bağımlılarında ortaya çıkar. Eksikliğinde dil ve dudakta iltihap, kaşıntı, uykusuzluk, yorgunluk, deride yara, öğrenme güçlüğü, gözlerde hassasiyet ve yanma meydana gelir.

    Fazla alınan B2 vitamini idrarla dışarı atılır. İdrar renginin koyu olması B2 fazlalığının belirtisi olabilir. Ayrıca B2 fazlası bulantı ve kusmaya da neden olabilir.

    B2 vitamini içeren besinler

    Badem, yerfıstığı, fındık, bira mayası, havuç, enginar, tavuk, peynir, sığır eti, mercimek, böbrek ve buğday B2 vitamini içeren besinler arasındadır. Ayrıca hayvansal gıdaların, açık yeşil sebze ve meyvelerin tümünde bulunur.



    Vitaminlerle ilgili genel bilgi almak ve sağlığınız için vitaminlerden nasıl yararlanacağınızı öğrenmek için doktorumuza danışabilirsiniz.



    B3 Vitamini;

    Protein, yağ ve karbonhidrat metabolizması için gerekli olan B3 vitamini niasin adıyla da bilinir.



    En dirençli vitaminlerdendir, ısıya ve ışığa karşı dayanıklıdır. Suda çözünür.



    Vücutta triptofan adlı amino asitten üretilebilir ancak karaciğerde az miktarda depolanır.
    Faydaları
    •Kan dolaşımını düzenler.
    •Deri sağlığına iyi gelir.
    •Şizofreni tedavisinde yardımcı rol alır.
    •Zihinsel hastalıkların tedavisinde yardımcıdır.
    •Kolesterolü dengeler.
    •Protein, yağ ve karbonhidratın vücutta kullanılabilmesini sağlar.
    •Beynin ve sinir sisteminin sağlıklı çalışmasını sağlar.
    •Hormon üretimine yardım eder.
    •Sindirim sistemine iyi gelir.
    •Toksik maddelerin vücuttan atılmasını sağlar.

    B3 vitaminini kadınların günde 15, erkeklerin ise 19 mg alması gerekir. Ancak doktorunuza danışmadan alacağınız doza karar vermemelisiniz.

    B3 vitamini eksikliğinde şu belirtiler görülebilir:
    •Yorgunluk
    •Sinirlilik
    •İştahsızlık, bulantı, kusma, ishal
    •Cilt sorunları
    •Diş eti hassasiyeti ve ağız kokusu
    •Sinir sistemi bozuklukları

    Uzun süre B3 vitamini eksikliği yaşayanlarda pellegra adı verilen ciddi bir hastalık ortaya çıkabilir. Bu hastalık ishale, zihin bulanıklığına, depresyona, cilt sorunlarına, sinir ve sindirim sistemi bozukluklarına neden olur.

    B3 vitamini fazla alındığında ise ciltte alerjik reaksiyonlar görülebilir. Deride kızarma, yanma ve kaşıntı meydana gelir. Ayrıca karaciğer ve mide zarar görebilir.

    B3 vitamini kaynakları

    Brokoli, karnabahar, havuç, patates ve domates gibi sebzeler bol miktarda B3 vitamini içerir.

    Kırmızı ette de bolca bulunur. Peynir, mısır unu, yumurta, balık ve süt gibi besinler de doğal B3 vitamini kaynağıdır.



    Vitaminlerle ilgili genel bilgi almak ve sağlığınız için vitaminlerden nasıl yararlanacağınızı öğrenmek için doktorumuza danışabilirsiniz.



    B6 Vitamini;

    B6 vitamini piridoksin adıyla da bilinir. Vücutta depolanmaz ve suda erir.

    Isıya ve ışığa karşı hassastır, güneş ışınlarına maruz kaldığında ya da pişirildiğinde kolayca bozulur.
    Faydaları
    •Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir.
    •Hormonların üretimine katkı sağlar.
    •Cinsel hormonları dengeler.
    •Kalbi korur.
    •Böbrek taşı oluşumunu engeller.
    •Karpal tünel sendromuna iyi gelir.
    •Serotonin üretimine katkıda bulunur.
    •Âdet öncesi sendromuna iyi gelir.
    •Dokuların kendisini yenilemesini hızlandırır.
    •Karaciğeri temizler.
    •Cildin parlak olmasını sağlar.
    •Antikor üretimini artırır.
    •Anemi tedavisinde kullanılır.
    •Depresyona iyi gelir.

    B6 vitamini eksikliğinde kas sorunları, sindirim sistemi rahatsızlıkları, cilt problemleri, konsantrasyon bozukluğu, zayıf hafıza, çarpıntı, sinirlilik gibi belirtiler görülebilir ama eksikliğine az rastlanır.

    Fazla alınması ise oldukça zararlıdır. Birkaç doz aşımıyla zehirleyebilir ve sinir sistemine zarar verebilir.

    Günlük olarak 2 mg alınmalıdır ancak doktorunuza danışmadan hareket etmeyin.

    B6 vitamini içeren besinler

    Karaciğer, böbrek, ay çiçeği, ıspanak, pancar, patates, muz, tavuk eti, bezelye, avokado, bira mayası, yumurta, balık, baklagiller ve bütün kuruyemişler B6 vitamini kaynağıdır.

    Ancak hayvansal ve bitkisel gıdalar fazla miktarda B6 vitamini içermez.



    Vitaminlerin vücudunuza faydaları saymakla bitmez, ancak siz yine de önce doktorumuza kulak verin ve vitamin kullanırken dikkat edilecekleri öğrenin.







+ Yorum Gönder
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi