İslam'ın anlaşılmasında sünnetin yeri nedir

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden İslam'ın anlaşılmasında sünnetin yeri nedir ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1

  2. 2
    İlk Yolcu
    Bayan Üye





    Cevap: islam'ın anlaşılmasında sünnetin durumu

    Sünnet, Peygamber Efendimiz'den Kur'an ayetleri haricindeki her türlü söz, fiil ve
    takrirlerden oluşmaktadır. Daha kısa ve fıkıh usulü âlimlerinin anlayışına uygun bir
    anlatımla "Sünnet, Allah Resülü'nün söz, fiil ve takrirlerinden ibarettir." Şer'î delillerin
    ikincisi olan sünnetin tarifinde "peygamberlik" kaydı, vazgeçilmez unsurdur. Böylece
    Peygamberimiz'in, peygamberliğinin başlangıcından vefatına kadar, Kur'an dışında
    söylemiş olduğu her söz veya yaptığı her fiil sünnet içinde yerini almış olmaktadır.
    "Peygamber'den sadır olan söz ve fiiller" olarak "sünnet" kavramı ve kapsamı içindedir.
    Sünnetin dini hüküm ve uygulamalarda delil olduğunda bütün Müslümanlar icma
    (topluca kabul) etmişlerdir.

    Kitab'ın Sünnet'e göre üstün olduğu konusunda da bir görüş ayrılığı bulunmamaktadır.
    Zira Kitap, lafız olarak Allah katından indirilmiş, ibadetlerde okunması emredilmiş,
    bütün bir insanlık en küçük süresinin benzerini getirmekten aciz kalmış ilahî bir
    beyandır. Sünnet ise bu vasıflara sahip değildir. Bu açıdan bakıldığı zaman, delillerin
    sıralanmasında sünnet, elbette Kitap'tan sonra gelmektedir. Öte yandan Kur'an'da sünnetin
    hukukî delil olduğunu gösteren ayetler bulunmaktadır.

    Kur’an ve Sünnet birbirinin destekleyicisi, açıklayıcısı ve tamamlayıcısıdır. ‹mam
    Şafiî'nin ifadesiyle Kur'an'ın okunan, sünnetin rivayet olunan vahiy olması, önce bu
    kaynak birliği içindeki iki delil arasında herhangi bir çelişkinin bulunmamasını gerekli
    kılar. Kur’an’daki hükümlere aykırı hiçbir sünnet, bulunmaz.
    Sünnet, Kur'an karşısında üç görev üstlenmiştir: Te'kid (destekleyicici),
    tefsir(yorumlayıcı) ve teşrî'(hüküm koyuculuğu).







  3. 3
    İlk Yolcu
    Bayan Üye
    1- Te'kid (destekleyicilik): Sünnet herhangi bir hükme Kur'an gibi delalet eder, yani

    her yönüyle Kur'an'ın hükmüne uygun bir beyanda bulunur. Mesela, "Namazı kılın ve

    zekatı verin", "Ey inananlar, oruç size farz kılındı", "Kabe'ye gitmeye yol bulabilene

    haccetmek Allah'ın insanlar üzerinde bir hakkıdır" ayetlerinde mutlak olarak ifade

    buyrulan İslam'ın şartlarını bir de "İslam beş temel üzerine kurulmuştur" hadisi, -uygulamaya

    yönelik hiç bir açıklama getirmeksizin- sadece hüküm açısından beyan etmektedir.

    Yine "Mallarınızı aranızda haksız sebeplerle yemeyin." Bakara suresi, 188. ayeti ile

    "Hiç bir Müslüman’ın malı, kendi gönül rızası bulunmadan helal olmaz" hadisi tam bir

    uyum içinde aynı manayı ifade etmektedirler. Sünnetin Kur’an hükümlerini destekler

    nitelikteki bu açıklamalar, sünnetin dindeki önemini göstermektedir.



    2- Tefsir veya beyan (Açıklayıcılık): Sünnet, Kur'an'da bulunan herhangi bir hükmü

    değişik yönlerden açıklar. Örneğin, imsak vakti için "beyaz iplik siyah iplikten sizin

    için ayırt edilinceye kadar” ( Bakara suresi , 187.) ayetindeki beyaz ve siyah iplikten

    maksadın gündüzün aydınlığı ile gecenin karanlığı olduğunu belirten hadisler ve yine

    "inanıp da imanlarına herhangi bir zulüm bulaştırmayanlar" ( En'am Suresi, 82.)

    ayetindeki zulümden kastın, "şirk" olduğunu açıklayan hadis, sünnetin bu özelliğini

    ortaya koymaktadır. Bu sebeple "Sünnet, Kur’an’ın açıklayıcısıdır" denilmiştir.



    3- Teşrî (Hüküm koyuculuk): Kur'an'ın herhangi bir hüküm getirmediği konuda

    sünnetin bir hüküm ortaya koyması demektir. Bu konu alimler tarafından tartışılmaktadır.

    Bu görüşler sünnetin tek başına hüküm getireceğinde birleşmektedir. Ancak, Peygamber'in

    tek başına ortaya koyduğu hükmü, doğrudan doğruya Allah'ın yardımına dayanarak

    kendiliğinden mi ortaya koyduğu, yoksa kendisine vahiy mi edildiği, noktasında çeşitli

    görüş ayrılıkları bulunmaktadır.



    Sünnetin bir bütün ve kavram olarak bağlayıcılığı kesindir. Peygamber'e uymayı,

    verdiği hükme razı olmayı içeren ayetler, sünnetin Müslümanların hayatındaki etkin ve

    bağlayıcı rolünü ortaya koymaktadır. Ancak Hz. Peygamber'in değişik vasıflarla ortaya

    koyduğu sünnetin bağlayıcılık derecesinin ve çerçevesinin aynı olmadığı da bir gerçektir.

    Bu durumları şöyle açıklamak mümkündür: Risalet, ifta, kaza ve imamet.







+ Yorum Gönder
islamın anlaşılmasında sünnetin yeri nedir
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi