Özel eğitimin alanları nelerdir

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Özel eğitimin alanları nelerdir ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Özel eğitimin alanları nelerdir




    Soru: özel eğitimin alanları nelerdir ayrıntılı bilgiler paylaşabilir misiniz ?







  2. 2
    Gizliyara
    Frmacil.com





    Cevap: özel eğitimin alanları nelerdir

    özel eğitimin alanları


    Eğitimin önemini yıllar önce kabul eden modern toplumlar, bu yönde hizmetler geliştirmeye devam ediyor. Türkiye'de ise şu an ve gelecek için yapılması gereken çok şey var. Hepimiz bunun bilincinde olmalıyız. Kuşkusuz yeni nesli eğitirken daha toleranslı ve herkesin aktif rol alabileceği bir toplum hazırlamak bizim elimizde. Bunun için ise öncelikle hepimizin birbirimizden farklı olduğunu kabul etmemiz gerekiyor.



    Bu farkların en belirgin görüldüğü alanları ise özel eğitime gereksinim duyan bireyler oluşturmaktadır. Bu kapsamda özel eğitimin kısaca bir tanımını yapacak olursak;

    Özel eğitim, normal yaşıtlarının yararlanabildiği eğitim ortamından yeterince yararlanamayan çocuklara yönelik verilen eğitimdir. Türkiye’de özel eğitim; örgün eğitimin verildiği okulların özel alt sınıflarında, kaynaştırma sınıflarında, kaynak odalarda ve ayrıca Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde verilmektedir.



    HANGİ ÇOCUKLAR ÖZEL EĞİTİM ALMALIDIR?

    Otistik, down sendromlu, west sendromlu çocuklar
    Özel öğrenme güçlüğü çeken çocuklar
    Konuşma yetersizliği olan çocuklar
    Yaygın gelişimsel bozukluğu olan çocuklar
    Dikkat eksikliği ve Hiperaktif çocuklar
    Davranış bozukluğu olan çocuklar
    Reaktif bağlanma bozukluğu olan çocuklar
    İşitme yetersizliği olan çocuklar
    Fiziksel yetersizliği olan çocuklar
    Kişinin zihinsel yetersizlik tanısı alabilmesi için aşağıdaki ölçütlerden en az iki tanesinde yetersiz olması gerekmektedir; iletişim, kendine bakım, ev yaşamı, toplumsal-kişilerarası beceriler- toplumsal olanaklardan yararlanma, kendi kendini yönetip değerlendirme, okulla ilgili işlevsel beceriler, iş, boş zamanları değerlendirme, sağlık ve güvenlik.
    Başlangıcın 18 yaşın altında olması gerekmektedir.

    Zihinsel yetersizlik şu şekilde sınıflandırılır.



    Hafif derecedeki zihinsel yetersizliği olan çocuklarda zeka düzeyi ( eğitilebilirler) - IQ- 50-55ile yaklaşık 70 arasıdır.
    Orta derecedeki zihinsel yetersizliği olan çocuklarda zeka düzeyi( öğretilebilirler) – IQ- 35-40 ile 50-55 arasıdır
    Ağır derecedeki zihinsel yetersizliği olan çocuklarda zeka düzeyi – IQ 20-25 ile 35-40 arasındadır.
    İleri derecedeki zihinsel gerilik olan çocuklarda zeka düzeyi –IQ 20-25‘in altıdır.


    ÖZEL EĞİTİMDE AİLENİN EĞİTİMİ VE ÖNEMİ

    Özel eğitimde aileye yapılacak rehberlik, normal okullarınkinden daha çok önem kazanmaktadır. Aile bireyleri çocuğun özüründen dolayı değişik bir hava içinde olabilirler. Pek çok aile olup bitenden dolayı kendisini suçlu hisseder. Bazı aileler özürlü bir çocuğu kendilerine yakıştıramaz ve kabul etmek istemezler. Bazıları ise yaşadıkları suçluluk duygusundan dolayı çocuğu aşırı koruma gibi bir tutum içine girebilirler. Problemin gerçek mahiyetini bilemeyen aile endişe içinde paniğe kapılabilir. Nereye başvuracaklarını bilemez, çaresizlik içinde olabilirler. Tüm bu saydıklarımız özel eğitime muhtaç çocukların aileleri için "aile rehberliği"ni daha bir önemli ve zorunlu hale getirir.



    Özel eğitime muhtaç çocukların ailelerine yönelik rehberlik hizmetini yürütecek kurum ve kuruluşlar: İl Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü, okul idaresi, okul rehberlik servisi ve sınıf öğretmenleridir. Ana-babalar okuldan ve dolayısıyla rehberlik çalışmalarından birtakım beklentiler içinde olurlar. Özel eğitime muhtaç çocukların velilerinin ortak isteklerinden birisi problemin ne olduğunu bilmek istemeleridir. Bundan sonra ise "ne olacağını" bilmek isterler. Çocuğun bundan sonraki hayatı ne olacaktır? Eğitim görebilecek midir? Bir meslek edinebilecek midir? Bu ve bunun gibi sorular velilerin kafasını en çok meşgul eden sorulardır. İlgili kişiler ve kurumlar bu sorulara nedenli, gerçekçi ve dikkatli cevap verirlerse sonuç o denli iyi olur.



    OKULÖNCESİ DÖNEMİNDE ÖZEL EĞİTİM



    Okulöncesi özel eğitim hizmetleri doğumdan okul dönemine kadar olan yaş gruplarını kapsar. Okulöncesi dönemde özel eğitim, risk altındaki çocuklarla gelişim geriliği olan ya da tanılanmış özel gereksinimli çocuklara ve ailelerine sağlanan eğitim hizmetlerini kapsamaktadır. Okulöncesi özel eğitim hizmetleri çocuklar kadar aileleri de ilgilendirir. Çünkü çocuk vaktinin çoğunu evde geçirir.

    Özel eğitime muhtaç çocuğun doğumuyla sarsılan aile, çocuğa karşı olumsuz duygular besleyebilir ve çevre tarafından dışlanma gibi sorunlarla karşı karşıya gelebilir. Bunların aşılması ve çocuğun eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanması ve ailenin de eğitim kapsamına alınmasıyla mümkündür. Hizmetler çocuğun yaşı ve ihtiyaçlarına göre klinik, okul ve ev gibi farklı ortamlarda verilebilir. Evde konuşulan dilin, okulda konuşulandan farklı olması çocuğunuzun özel eğitime ihtiyaç duyduğu anlamına gelmez bunun için daha fazla şartların oluşması gerekmektedir.



    ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLARIN BELİRLENMESİ VE YÖNLENDİRME

    TESBİT: Okul Müdürleri her öğretim yılı başında sınıf öğretmenlerine bir duyuru yaparak sınıflarında, üst üste sınıfta kalmış, okuma-yazma ve dört işlemi başaramamış, öğrenme güçlüğü çeken, bütün gelişiminde akranlarına göre gerilik gösteren, dikkat ve algılama güçlüğü içinde bulunan, ortopedik özürü, görme veya işitme kaybı olduğundan şüphe ettiği öğrencileri belirleyerek bir liste yapmasını ister. Bu gereklidir, çünkü özel eğitime muhtaç çocukların belirlenmesinde sınıf öğretmeninin kanaati tanılama sürecinde çok önemlidir.

    Okul Müdürlüğü okul genelinde oluşturduğu listeyi il Rehberlik ve Araştırma Merkezine bildirerek adı geçen öğrencilerin incelemesinin yapılmasını ister.



    TEŞHİS: İl Rehberlik Araştırma Merkezlerinde uzman ekip tarafından yapılan IQ testleri ve diğer değerlendirmeler sonucunda çocuğun özel eğitime gereksinim duyup duymadığına karar verilir. Daha sonrasında sağlık kurulu raporu vermeye yetkili olan hastanelerin çocuk nörolojisi, çocuk psikiyatrisi departmanlarından alınan özel eğitim alabilir (bireysel-grup)raporuyla özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine başvurabilirler.

    Özel eğitim; örgün eğitimin verildiği okulların özel alt sınıflarında, kaynaştırma sınıflarında, kaynak odalarda ve ayrıca Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde verilmektedir.

    Ayrıca aileler rehberlik araştırma merkezlerine bireysel de olarak da başvurabilirler. Kendi yaşıtlarından eğitim düzeyi olarak geride kalan; yani kendi yaşıtlarının yararlanabildi eğitim ortamından yeterince yararlanamayan çocukların gerekli olan özel eğitimi alabilmeleri için öncelikle ilçelerine bağlı bulunan REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZLERİ’ ne başvurabilirler.







+ Yorum Gönder
content,  eğitim alanları nelerdir
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi