Vitaminlerin insan hayatındaki önemi nedir

+ Yorum Gönder
Yudumla ve Soru(lar) ve Cevap(lar) Bölümünden Vitaminlerin insan hayatındaki önemi nedir ile ilgili Kısaca Bilgi
  1. 1
    Ziyaretçi

    Vitaminlerin insan hayatındaki önemi nedir





  2. 2
    Forumacil
    Özel Üye





    Cevap: vitaminlerin insan hayatındaki önemi nedir


    vitaminlerin insan hayatındaki önemi nedir hakkında bilgi

    Vitamin nedir?
    Vitaminler sağlıklı yaşamın vazgeçilmez bir parçası olan organik bileşiklerdir. Vitamin Latince yaşam anlamına gelen “vita” sözcüğünden kaynaklanır. Vitaminler yağda ve suda eriyenler olarak iki gruba ayrılır .Vitaminler vücutta metabolik olayların normal bir şekilde meydana gelmesi ve sağlıklı durumun sürdürülmesi için gerekli olan ve besinler içinde ufak miktarlarda alınan maddelerdir. Vitaminler iki grupta toplanır :
    Suda çözünen vitaminler: C ve B grubu vitaminleri (B1 B6 gibi)
    Yağda çözünen vitaminler: A D E K vitaminleri

    A vitamini
    Enfeksiyonlara karşı direnci arttırır normal büyüme üreme kemik ve diş gelişimi görme için gereklidir. Cildin tırnakların ve saçların sağlıklı kalmasını sağlar. Diş ve dişetleri için büyük önem taşır . Yalnızca hayvanlarda bulunan ve yağda eriyen doymamış bir alkoldur. Sütte yumurta sarısında ton ve morina balıklarının karaciğer yağında (balık yağı) bulunur. Havuç ve havuç benzeri sarı-turuncu renkli sebzelerde A vitamininin ön maddeleri vardır(alfa karoten). Yaşlılıkta etkinliği çok artan kolajenaz enziminin indirgeyici etkisini önlediği saptanmıştır. Bu vitamin ayrıca protein bileşimine katılır ve tümerlerde görülen hücrelerin kontrolsüz biçimde çoğalmasını önler. A vitamini eksikliğinde gözde ve deride keratoz kseroftalmi(göz akı ve kormeanın parlaklığını kaybederek kuruması) foliküler hiperkeratoz (bir deri hastalığı) ve gece körlüğü görülür.

    Bulunduğu Yiyecekler: Kayısıkuşkonmazmaydanozıspanak havuçkereviz marul portakal erik domates

    D vitamini
    İnce bağırsaklardan kalsiyumun emilmesine yardımcı olur kalsiyumun kemiklerde ve dişlerde tutulmasını sağlar .

    Bulunduğu Yiyecekler: Balık yağı balık yumurta tereyağı karaciğer et sebzeler güneş

    E vitamini Antioksidan etkilidir. Alzheimer hastalığının ilerlemesini yavaşlatıyor Yaşlı kişilerde bağışıklık sistemini güçlendirir. Hücrelerin daha uzun yaşamasını ve yenilenmesini sağlar . Fitol ve metil hidrokinon türevidir.. İnsanda karaciğerin yanı sıra yağlı dokularda böbrekte kalpte kaslarda ve böbrek üstü bezi kabuğunda depolanır. A vitamini doymamış yağ asitleri ve C vitamini gibi maddelerin oksidasyonunu önleyerek antioksidan özellik gösterir. Nükleik asitler ve değişik enzim sistemlerinin metabolizmasına katılır.E vitamini eksikliği ender görülür ve kansızlık biçiminde ortaya çıkar. Başta tahılllar olmak üzere yeşil sebzelerde bol miktarda bulunur...

    Bulunduğu Yiyecekler:Buğday tohumlu besinler soya fasülyesi yağı arı sütü ceviz marul tere kereviz maydanoz ıspanak lahana mısır yağı mısır yulafta
    K vitamini
    Karaciğere gelen Kvitamini burada üretilen bazı pıhtılaşma faktörlerinin yapımında rol alır. Kvitamini takviyesi yanlızca kanamalı hastalarda verilir.
    Bulunduğu Yiyecekler:Ispanakkabak marul yeşil domates yeşil biber inek sütü peynir tereyağı yumurta kırmızı et pirinç karaciğer mısır muz şeftali çilek
    B1 vitamini
    Kasların ve sinir sisteminin faliyeti için gereklidir.Yetersizliğinde iştahsızlık huzursuzluk bellek zayıflığı ve dikkat azalması görülür.
    Bulunduğu Yiyecekler: Buğday kepek bira mayası taze sebze meyve koyun eti sığır eti balık eti yumurta süt
    B2 vitamini
    Eksikliğinde dilde kızarma yanma hissi ağız çevresi ve dudaklarda kızarma tahriş çatlaklar gözlerde kaşıntı yanma hissi katarakt oluşumu saçların dökülmesi çocuklarda büyüme yavaşlaması kilo kaybı sindirim sorunları oluşur .
    Bulunduğu Yiyecekler:Karaciğer böbrek buğday unu patates et süt yumurta peynir kepek yeşil sebzeler havuç fındık yer fıstığı mercimek
    B3 vitamini
    Yetersiz beslenme sonucu deriyi sinir sistemini tutan pellegra adlı hastalık ortaya çıkar. Hücrelerin oksijeni kullanabilmeleri için gereklidir. Midede sindirimin temel taşları olan asitlerin üretimini sağlar.
    Bulunduğu Yiyecekler: Bira mayası kepek yer fıstığı sakatat kırmızı et balık buğday baklagiller un yumurta süt limon kabak incir portakal hurma
    B5 vitamini
    Doğada bol olduğu için eksikliğine rastlanmaz. Ayrıca bir miktar bağırsaklarda da yapılmaktadır. Eksikliği kan şekerinde düşme ellerde titreme kalp çarpıntıya neden olur .
    Bulunduğu Yiyecekler:Karaciğer kırmızı et tavuk yumurta ekmek sebzeler
    B6 vitamini
    Sinir sistemi ve hormonların çalışmasını düzenler.Vücudun savunmasında antikor ve akyuvar oluşumunda rol oynar. Eksikliğinde migren tipi baş ağrısı kansızlık ciltte kuruluk görme problemleri uyuşukluk adele zayıflığı ve krampları oluşur .
    Bulunduğu Yiyecekler: Karaciğer böbrek kırmızı et balık yumurta ekmek sebzeler
    B11 vitamini
    Kırmızı kan hücreleri ve sinir dokularının oluşumunda aktif rol oynar. Hücre bölünmesi için gereklidir. Bu etkisi ile büyümeyi de sağlar. Anne karnındaki bebeğin sinir sisteminin gelişimi için de gereklidir. Eksikliğinde iştahsızlık kilo kaybı bulantı kusma ishal baş ağrısı unutkanlık çarpıntı gibi bazı kalp sorunları oluşabilir .
    Bulunduğu Yiyecekler:Karaciğer böbrek kırmızı et ıspanak marul yumurta ekmek portakal muz
    B12 vitamini
    Besinlerle veya sigara gibi alışkanlıklarla vücuda giren siyanürü etkisiz hale getirir. Eksikliğinde dilde hassasiyet şişme kızarma hayal görme depresyon adalelerde kasılmalar sinir iltihaplarına bağlı olarak el ve ayaklarda uyuşma karıncalanma yanma şikayetleri oluşur .
    Bulunduğu Yiyecekler:Karaciğer yürek böbrek kırmızı et tavuk balık süt peynir yumurta
    C vitamini
    Etkin biçimi L-askorbik asittir.C vitamininin başlıca rolü doku bağlarını tutan ana protein maddesi olan kollageni üretmektir. Bağışıklık sistemi sinir sistemi hormonlar ve besinlerin emilimi fonksiyonlarına (E vitamini ve demir gibi )destek olur.Göz merceği ve akciğer gibi yapılarda antioksidan olarak çalışır. C vitamini ayrıca antioksidan yapıda olan E vitaminine dönüşebilir. C vitamini turunçgillerde bol miktarda ayrıca taze sebzelerde maydanozda kabakta soğanda ve domateste bulunur.Vücudumuz C vitaminini üretemez bitkiler ve bazı hayvanlar bu vitamini üretebilmektedir. Besinlerle alınan vitamin 2 saat içersinde kullanılır 4 saat sonunda kandan uzaklaşır. Yaraların iyileşmesini damarların sağlıklı olamalarını sağlar.Vücudun savunma sistemini artırıcı etkisi vardır. Histamin yapımını azaltarak allerjik olayların şiddetini düşürür. Eksikliğinde diş eti kanamaları ve çekilmeleri olur.
    Bulunduğu Yiyecekler:Siyah üzüm narenciye çilek kavun karpuz yeşil biber maydanoz brokoli havuç soğan bezelye
    Sağlıklı yaşam için hangi besinler gereklidir?
    Besinlerin dört ana öğesi olan proteinler yağlar karbonhidratlar ve yemek tuzu gibi makro besleyiciler saf olarak alındıklarında yeterli miktarlarda vücuda girseler bile sağlıklı durumun sürdürülmesini sağlayamazlar. Bunlarla birlikte vitaminlerin ve demir çinko bakır iyod krom magnezyum manganez molibden vanadyum ve silisyum gibi esansiyel minerallerin de alınması gereklidir.
    Vücudumuz için gerekli olan vitaminlerin tümünü besinlerden alabilir miyiz?
    Evet. Karbonhidrat protein ve yağ gibi ana besin öğelerini yeterli miktarda içeren besinlerle yapılan dengeli beslenme bazı özel durumlar hariç vücudun günlük gereksinimine yetecek kadar vitamin sağlar. Ancak günlük beslenmeniz sebzemeyve hububat süt ürünleri et-yumurta gibi protein açısından zengin besinlerden herhangi birini içermiyor ya da az miktarda içeriyorsa ihtiyacınız olan vitaminlerin tümünü besinlerden sağlanamayacağından vitamin takviyesi gerekir.
    Besinler beklediğinde vitamin kaybına uğrarlar mı?
    Besinler pişirme saklama ve ısıtma sırasında vitamin kaybına uğrayabilirler. Besinler içindeki yağda çözünen vitaminler ısı hava ve ışıktan pek etkilenmezler. Tıamin (B1 vitamini) folik asid pantotenik asid (B5 vitamini) ve özellikle askorbik asit (C vitamini) gibi suda çözünen vitaminler ise besin maddelerinin kaynatma ve kızartılmaları sırasında kısmen parçalanırlar. Yemek suyunun atılması da besinler içindeki suda-çözünen bir kısım vitaminlerin yitirilmesine neden olur.







+ Yorum Gönder
vitaminlerin insan hayatındaki yeri ve önemi,  vitaminlerin insan hayatindaki yeri ve onemi,  vitaminlerin insanlar için önemi ,  vitaminlerin insan hayatındaki yeri ve önemi nedir,  vitaminlerin insan hayatındaki önemi nedir
5 üzerinden 5.00 | Toplam : 4 kişi